Artuklu Beyliği Kısa Tarihçe
Artuklular Anadolu’ da en son kurulan ve en son yıkılan beyliktir. B.
Selçuklu sultanı Melikşah ile Artuk Bey arasındaki anlaşmazlıktan dolayı 1071li
yıllarda Artuklular Anadolu’yu terk edip Suriye’ye geçmişlerdir. Bu dönemde
Kudüs çevresinde hakimiyet kurarlar. Daha sonra Kudüs'ü haçlılara kaptırırlar.
Ardından G. doğu Anadolu’ya gelirler Göçebe bir yaşam tarzındaydılar. Anadolu'da ilk Mardin'e
yerleşirler. Daha sonra Silvan ve Harput'u ele geçirirler. Hasankeyf’i de
aldıklarında 12. yy 2. yarısında güçlenirler. Fakat birlikten yoksun 3 kol
halinde hüküm sürerler. Ardından ellerinde Mardin kalır Mardin 3 koldan en
güçlü olan koldur. En çok eseri Mardin ve Hasankeyf te vermişler. Hasankeyfte
yaptıkları imar anlayışı daha sonra gelen Eyyübiler döneminde de aynen devam
eder.
Artuklu Mimarisi'nde Görülen Özgü Bazı Özellikler:
Artuklu mimarisi diğer beyliklerden farklıdır. Sanatlarında Suriye Bölgesi etkileri görülür. Mimari yapılarında çapraz tonoz kullanımı yaygındır.
Yapı malzemesi genellikle düzgün kesme taştır. Dilimli kubbeyi tercih etmişlerdir(Suriye etkisi), ÇOK DESTEKLİ, ENİNE DİKDÖRTGEN PLANLI CAMİ
TİPİ yayın olarak uygunlanmıştır. (Erken İslam dönemi etkisi) Bu etkilere rağmen Türk
mimarisi etkileri de vardır. MİHRAP ÖNÜ
KUBBESİNİ GELİŞTİRMİŞLERDİR. Tromp geçiş ögesini tercih etmişlerdir. YOĞUN ÇİNİ SÜSLEMELİ yapıları mevcuttur. Artuklular Selçuklular ve Anadolu'da diğer Türk beylikleri yapılarındaki gibi eyvan formunu pek fazla benimsemeyip daha çok kubbe boyutlarında artışa giderek kubbenin mekana hakim merkezi bir plan oluşturmak için denemelerde bulnumuşlardır. Nitekim mihrap önü kubbesini geliştirmişlerdir.
ARTUKLU CAMİLERİ
HARPUT ULU
CAMİİ: 1156 da hükümdar Fahreddin Karaaslan
tarafından yaptırılmış cami PLAN OLARAK B. SELCUKLULARIN İRANDAKİ CAMİLERİNE
benzerdir. Boyuna dikdörtgen planlı ortada açık bir iç avlu bulunur. 4 yönden
revaklarla çevrili. Güneyde mihraba paralel 2 sahın mihrap önü küçük kubbe ile
örtülü. Mihrap önü kubbesinin kuzeyinde aynalı tonozla örtülü bunların iki yanı
beşik tonozla örtülü. Transept sahın kullanılmış. Revaklı bölümde beşik tonozla
örtülü. Batı duvarının kuzeyinde iç mekana taşkın minare var. Plan olarak
Malatya Ulu camiye benzer. Harim enine dikdörtgen planlı( kafan karışmasın
harimi enine dikdörtgen cami tamamen boyuna dikdörtgen ama) Beden duvarları
moloz taşla yapılmış Minare tuğla ile. Kare kaide üzerine oturur minare gövdesi
ORTA ASYADAKİ GİBİ tuğlaların farklı dizilişiyle süsleme kuşakları ile
bölümlere ayrılır. Yer yer sırlı tuğla da yer alır. Mihrabiyeler DİLİMLİ
kavsaralı. Kubbeye geçiş sahte mukarnaslarla sağlanmıştır.
(Harput Ulu Camii )
( Harput Ulu Camii, harim mekanı)
SİLVAN (MEYYAFARKİN) ULU
CAMİİ: 1152-1157 yılları arasında hükümdar Necmettin Alpi
tarafından yaptırılmış daha sonra Eyyübiler tarafından onarılmış. Diyarbakır'ın Silvan ilçesindedir. MİHRAP ÖNÜ
OLGUSU ARTUKLULARLA GELİŞMİŞTİR. Artuklular eyvan mimarisinde ısrar etmemiş.
Kubbe büyütülmüş. Mihraba paralel 4 sahınlı mihrap önü kubbesi 3 sahnı
kaplayacak büyüklüktedir. Tromp geçişlidir. Sahınlar beşiktonozla örtülü.
SURİYE MİMARİSİ ETKİSİYLE KUZEYDE İKİ GİRİŞ KAPISI YER ALIR. Transept planlıdır. 1911 tarihinde güney cepheye bir kapı yapılır. Mihrap duvarını desteklemek için bu cephe
duvar payandalarıyla desteklenmiş. Bu
payandalardan ortadakinin üstü kubbe ile örtülüdür. İki yandaki payandalar
DİLİMLİ KUBBE ile örtülüdür. Kuzey cephe duvarının üstünde niş sıraları yer
alır. ( Suriye etkisi) Kubbe geçişindeki tromplar (B. Selçuklu etkisi) Yapıda 3
mihrap yer alır. Ortadaki ana mihraptır.
(Silvan Ulu Camii Kuzey Cephesinden Görünüm)
(Silvan Ulu Camii Planı)
MARDİN ULU
CAMİİ: 12. yy sonlarında yapılmıştır. 16 tane
kitabe olmasına rağmen hiç biri inşa kitabesi değildir. 1176 da tamamlanmış.
Akkoyunlu devletine kadar ve sonrasında pek çok onarım geçirmiş. Harim enine
dikdörtgen planlı mihraba paralel 3 sahınlı mihrap önü kubbeli 10 m çapında.
Kuzeyde büyük bir avlu yer alır. 3 yönden revaklarla çevrilidir. Bir İÇ AVLU
niteliğindedir. Avlunun köşelerinde minare yer alır. Daha sonra bu gelenek
devam etmiştir. Kubbesi DIŞTAN DİLİMLİ, mihrap bölümü duvar payandalarıyla
desteklenmiş Payandalar
hareketlendirilmiştir. Kubbe tromp geçişlidir.
(Mardin Ulu Camii Planı)
(Mardin Ulu Camii Minaresi)
KIZILTEPE(DUNAYSIR)ULU
CAMİİ: Mardin Kızıltepededir. 1200-1204
tarihlidir. Yavlak Arslan tarafından yaptırılmış, enine dikdörtgen planlı
mihraba paralel 3 sahınlı. mihrap önü kubbesi 2 sahnı kaplayacak büyüklüktedir.
Yapının kuzeyinde 3 yönden revakla çevrili İÇ AVLU vardır. Kuzey doğu ve Kuzey
batı köşelerde minare bulunur. Kuzey bölümdeki girişte 7 kapı bulunur. (Suriye
etkisi. Sıcak iklimden dolayı kapı ve pencere sayılarında artış görülür.) Giriş kapısı DİLİMLİ KEMERLİdir ki bu da Suriye bölgesi geleneğidir. Beden duvarları payandalarla
desteklenmiştir. Giriş kapıları düğüm motifleriyle hareketlendirilmiş. İki renkli
taş malzeme kullanılmış. Mihrabı da DİLİMLİ KEMERLİdir. Kubbeye geçiş dilimli tromplarla sağlanmıştır.
(Kızıltepe(Dunaysır) Ulu Camii Mihrabı
Kızıltepe(Dunaysır) Ulu Camii Kuzey Cepheden Görünüm.
Kızıltepe(Dunaysır) Ulu Camii Planı
hjhvgj
YanıtlaSil